۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۵۶۷۸۳۶
آیت الله سبحانی:

اعتقاد به ظهور امام زمان مایه فعالیت انسان است| گناه عدم پیشرفت اسلام را باید به نام خلفای جور نوشت

حضرت آیت الله سبحانی تأکید کرد: با توجه به روایات فراوان اسلامی اعتقاد به ظهور مایه نشاط و فعالیت انسان می‌ شود، چراکه از بین رفتن فساد در زمان امام زمان(عج) نیاز به مقدمه سازی و نیروسازی دارد.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن که در مدرسه علمیه حجتیه قم برگزار شد، در تفسیر آیه سی و سوم سوره توبه اظهار داشت: در روز قبل بیان کردیم که با توجه به آیه 33 سوره توبه اسلام روزی سراسر جهان را فراخواهد گرفت، هرچند در همان روز نیز اسلام گسترش یافته بود ولی مصداق اتم گسترش اسلام در زمان ظهور امام زمان(عج) است.

وی عنوان کرد: بنابراین گسترش اسلام در زمان رسول خدا به یک معنا صورت گرفت چراکه عربستان آن روز و بخش هایی دیگر از جهان تحت لوای اسلام در آمدند و امروز هنوز اسلام به همه جهان منتقل نشده است، بنابراین آیه در حقیقت ناظر به آینده است.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به این که برخی مصداق اتم آیه را موقع ظهور عیسی بن مریم می‌ داند، ابراز داشت: این مسأله در برخی روایات اهل سنت وارد شده که البته با مسأله ای که ما گفتیم نیز تضاد ندارد چراکه در روایات ما بیان می‌ شود که هنگام ظهور امام زمان(عج) حضرت مسیح نیز با ایشان بوده و به آن حضرت اقتدا می‌ کند.

وی افزود: یک نوع حق کشی در تفسیر المنار دیده می‌ شود، چراکه این کتاب تفسیر خوبی است ولی نسبت به شیعه حق کشی می‌ کند و از جمله در تفسیر همین آیه بحث ظهور امام زمان(عج) را رد کرده و آن را موجب بطالت و تنبلی امت اسلامی می‌ داند و همچنین می‌ گوید که روایات امام مهدی(عج) متناقض است و صحیح نیست؛ ما می‌ گوییم اولا با توجه به روایات فراوان اسلامی اعتقاد به ظهور مایه فعالیت انسان می‌ شود، چراکه از بین رفتن فساد در زمان امام زمان(عج) نیاز به مقدمه سازی و نیروسازی برای آن حضرت دارد.

این مرجع تقلید یادآور شد: اعتقاد به حضرت مهدی(عج) در انسان روح نشاط و فعالیت ایجاد می‌ کند مثل این که اگر بدانیم شب میهمان بزرگی داریم در خانه نمی نشینیم بلکه برای حضور او مقدمه سازی می‌ کنیم تا بتوانیم پذیرایی خوبی از او داشته باشیم، به علاوه این که اگر انتظار فرج موجب تنبلی می‌ شود پس چطور پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: «افضل اعمال انتظار فرج است» یا امام صادق(ع) می‌ فرماید: «انسان منتظر امام زمان(عج) همچون مجاهدی است که در رکاب رسول خدا شمشیر می‌ زند».

وی با تأکید بر این که پیامبر گرامی اسلام(ص) در مدت 10 سال توانست شبه جزیره را در اختیار خود بگیرد، ابراز داشت: اسلام بعد از پیامبر پیشرفت زیادی نداشت چراکه خلفای جور از جمله خلفای بنی امیه مانع پیشرفت دین می شدند، یکی از آنها ولید بود که قرآن را تیرباران می‌ کند، بنابراین گناه تنبلی و عدم پیشرفت اسلام را نباید به نام امام زمان(عج) بلکه باید به نام خلفای جور نوشت.

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بحث عدم صحت روایات امام زمان(عج) که از سوی صاحب تفسیر المنار مطرح شده نیز درست به نظر نمی رسد، چراکه علمای شیعه و سنی روایات صحیح السند زیادی را در مورد حضرت مهدی(عج) نقل کرده اند، که از جمله آنها ترمذی، حاکم نیشابوری، ابن تیمیه و ذهبی هستند که اذعان به صحت روایات ظهور امام زمان(عج) کرده اند.

وی بیان داشت: بنابراین روزی خواهد آمد که فردی برای گسترش عدالت در عالم ظهور می‌ کند و ظلم و ستم را از میان برمی دارد، همچنانکه روایات زیادی ما را به آن روز وعده داده است./1330/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات